Maakuntauudistuksen valmistelu kesälaitumille

Jari Parkkonen - 22.06.2017

Jaska Jokusessa Ressun kirjoitukset alkavat aina sanoilla ”oli synkkä ja myrskyinen yö.” Maakuntajohtaja Parkkosen kirjoitukset voisivat alkaa ”Elämme mielenkiintoisia aikoja.” Maakuntauudistuksen lainsäädäntö on nyt eduskunnan perustusvaliokunnan käsiteltävänä ja mahdollisesti ensi viikon aikana saamme kättä pidempää maakuntien suuntaan siitä, millä aikataululla ja askelmerkeillä valmistelua jatketaan lomien jälkeen. Siis…

Elämme mielenkiintoisia aikoja, valtakunnallisestihan maakunnat ovat tehneet esivalmistelua, joka päättyy 30.6. Miltei kaikissa maakunnissa valmistelu on järjestäytynyt siten, että sote- (sosiaali- ja terveystoimen) ja maku- (muut maakunnalliset tehtävät) tehtäviä on valmisteltu erillisesti, niin meillä Päijät-Hämeessäkin. Maku-osuuden osalta meillä valmistelu on ollut hyvin samankaltainen kuin muuallakin, sotessa Hyvinvointikuntayhtymän syntyminen on vienyt valmistelun painopistettä julkisen palvelutuotannon ratkaisupää edellä, eikä esim. valinnanvapauteen ja maakuntauudistuksen muihin uusiin toimintatapoihin ole vielä päästy kiinni.  Näihin valmisteluihin ovat antaneet työpanoksen todella laaja joukko alueemme osaajia, kiitos heille. Omalla vastuullanihan on maku-puolen vetäminen muutosjohtajan ominaisuudessa, että lukija saa peilata lausumani objektiivisesti haluamallaan tavalla. Uskon vahvasti, että kokonaisuuteen ja vielä huomioitta jääneisiin asioihin keritään paneutua varsin hyvin syksystä eteenpäin, ei huolta.

Monilta osin muutosjohtamisen tilanne on haastava, muutoksen deadline on ilmoitettu (31.12.2018), mutta lainsäädäntö on hyväksymättä. On varsin epäselvää monen yksityiskohdan osalta mitä ja miten muutos toteutetaan. Päijät-Hämeessä olemme tehneet työtä reilu vuoden maakuntauudistuksen eteen, mutta samalla olemme tietoisesti valinneet toimintatavan, että tarvitsemme hieman kättä pidempää lainsäädännöstä ennen kuin teemme tiettyjä ratkaisuja. Olemme tietoisia, että joissakin maakunnissa on esim. valinnanvapauteen tehty jo paljon, mutta oma näkemykseni on, että jos nyt esitetty lainsäädäntö muuttuu paljon niin on myös tehty turhaa työtä. Tietotekniikkaan liittyvillä ratkaisulla on jo kiire, mutta mielestäni on edesvastuutonta tehdä suuria investointeja, jos ei ole varmuutta että tilattu järjestelmä vastaa tulevan lain vaatimuksia.

Väliaikaishallinnon tuli aloittaa 1.7. Nyt on täysin selvää, ettei näin tapahdu. On myös täysin epäselvää milloin väliaikaishallinto aloittaa. Väliaikaishallinto perustuu lakiesitykseen, jota ei ole hyväksytty eikä siihen liittyviä resursseja ole annettu. Nyt kun esivalmistelu loppuu, syntyy ”välitila” ennen väliaikaishallintoa, jonka osalta organisoidutaan lomien jälkeen. Ehkä olemme tuolloin lainsäädännönkin edistymisen osalta viisaampia. Tapaamme juhannuksen jälkeisellä viikolla toimijoiden kanssa keskustelemaan seuraavista askelmerkeistä. Olen luottavainen.

Syksyllä alkaa varmasti tapahtumaan. Edessä lienee myös synkkiä ja myrskyisiä hetkiä. Siksi on tärkeää, että kun uudistuksen askelmerkit vielä tästä selkeytyvät, pystymme luomaan myös sellaisen kehittämisympäristön, että ne tahot joita uudistus koskee, pääsevät siihen myös osallistumaan. Olemme esivalmistelun aikana tehneet projektisuunnitelmaa, jossa tulevaa muutosta ja tekemistä on pyritty hahmottamaan. Sitä tarvitsee vielä parantaa ja tarkentaa, ja kaikki palaute sen suhteen onkin tervetullutta. Avaamme lähiaikoina sähköisen palautekanavan ja valmistelijoihin (Ville Majala, Arja-Tuulikki Wilén, Riitta Turunen) voi ottaa yhteyttä.

Jari Parkkonen, maakuntajohtaja

Maakuntauudistuksen valmistelusta lisätietoja antavat:

Ville Majala, projektikoordinaattori, ville.majala(a)paijat-hame.fi puh. 044 0773 160

Riitta Turunen, yksikön päällikkö, riitta.turunen(a)ely-keskus.fi puh. 029 5025 173

Arja-Tuulikki Wilén, projektipäällikkö, arja-tuulikki.wilen(a)paijat-hame.fi (1.7.2017 alk.) puh 044 3719 465

http://www.paijat-hame.fi