Maakuntauudistus takakaarteessa – kuka maksaa loppusuoran valmistelun?

Jari Parkkonen - 03.05.2017

Jännäksi menee, massiivinen lakipaketti lähestyy loppusuoraa ja ennen kuin lehti puusta putoaa syksyllä, selviää toteutuuko maan hallituksen uudistus. Jos uudistuksen kokonaiskuvan hahmottaminen on varsin haastavaa uudistuksen sisällä olevalle julkishallinnon ammattilaiselle, se on miltei mahdotonta ulkopuoliselle.

Uudistuksen perusteista, tavoitteista, keinoista ja välineistä on puhuttu julkisuudessa varsin paljon. Näistä kaikista löytyy yhtä monta mielipidettä kuin on puhujaa. Osa toivoo maakuntauudistuksen kaatumista ennen kalkkiviivaa, osalla on kovat toiveet läpimenon puolesta ja taitaapa jollakin olla jo mielessä palkintorahojen jako ennen loppusuoran rutistusta.

Suurin huoleni on, että jos lait hyväksytään ja maakunnilta edellytetään, että uudistus on maalissa 1.1.2019 ihanneajassa, millä eväillä maaliin päästään? Maakuntauudistuksen keskeinen valmistelutyö tehdään maakunnissa. Muutos koskettaa Päijät-Hämeessä monia, joiden nykyisiin tehtäviin luontevasti kuuluu myös tulevan maakunnan valmistelu, mutta heidän lisäkseen tarvitaan myös henkilöitä, jotka voivat irtautua nykyisestä työstään valmistelemaan maakuntauudistusta. Se synnyttää kustannuksia. Ilman laadukasta valmistelua mahdollinen lakipaketti ei muutu lihakseksi ja maaliin pääsy jää kauniiksi haaveeksi.

Valtakunnassa pyörii erilaisia lukuja valmistelun kustannuksista. Ne varmasti perustuvat hyvään harkintaan, mutta niillä ei ole mitään vertailukelpoisuutta keskenään. Epäterveen optimoinnin ja huutokaupan sijasta mielestäni paras ratkaisu olisi, että tulevien maakuntien valmistelu maksatetaan syntyvillä maakunnilla. ”Perustettavan yhtiön kustannuksiin” tehdään jo nyt maakuntaan liittyviä tukipalveluita ja käytäntö on muutenkin varsin yleinen, joten miksei sitä voisi hyödyntää myös maakunnan synnyttämisessä?

Maakunnalle syntyisi vahva intressi tehdä tehokasta ja tarkoituksenmukaista valmistelutyötä, jonka kustannukset katettaisiin syntyvän maakunnan menoista vuonna 2019. Valmistelukustannuksia ei siirretä kunnille tai syödä naapurinkaan lompakosta. Urheilumaailmassa käytännön kokemus on osoittanut, ettei mahdollisesti tulevia palkintorahoja kannata käyttää etukäteen, mutta huipulle ei pääse ilman panostamista ja sitoutumista. Kaikista parhain ratkaisu on, että jokainen maakunta saa panostaa haluamallaan tavalla saadakseen mahdollisimman tehokkaan maakuntahallinnon, mutta myös vastaa syntyvistä kustannuksistaankin itse.

@Jari_Parkkonen

http://www.paijat-hame.fi