Junaliikenteen muutokset valmisteltu lainvastaisesti

Maija Väkeväinen - 16.02.2016

2016 02 16_vr_lobbaus

Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen  edustajat tapasivat tänään Helsingissä liikenne- ja viestintäministeriön, ELY-keskuksen ja VR:n edustajia ja peräsivät ratkaisua, miten koulu- ja työpaikkaliikenteen aamun sekä  iltapäivän junavuoroja voitaisiin täydentää.

Junaliikenne on erittäin tärkeä niin kuntien asukkaille kuin elinkeinoelämällekin. Kaupunkiseutujen kehityksen keskeinen edellytys on julkisen liikenteen mahdollistama yhtenäinen työssäkäyntialue, jonka toimintaa junavuorojen supistaminen uhkaa. Kaikissa radanvarren kunnissa on työvoimavaltaista teollisuutta ja useampia asutustaajamia, asemia ja seisakkeita. Esimerkiksi Kärkölässä sijaitsee Päijät-Hämeen maakunnan suurin teollinen työnantaja ja Hausjärvellä on Suomen suurimman rakennustuotevalmistajan mittava yksikkö.

Nykyiset junavuorot palvelevat tuhansia vuorotyötä tekeviä työntekijöitä sekä koululaisia ja opiskelijoita. Korvaavaa linja-autoliikennettä ei Lahti-Riihimäki välillä ole. Huonoimmillaan esim. Kärkölä järjestää itse linja-autolla opiskelijoiden kyydit kouluihin ja Koskisen Oy kuljettaa itse työntekijänsä.

Tapaamisessa keskusteltiin hyvässä hengessä; VR:n tavoitteet ja raamit ymmärrettiin. Laki edellyttää toimivaltaisilta viranomaisilta yhteistyötä joukkoliikenteen järjestämisessä, mutta se ei Uudenmaan ELYn näkemyksen mukaan ole nyt toteutunut. Tilaisuuteen osallistuneet kansanedustajat Mika Kari, Ville Skinnari ja Aino-Kaisa Pekonen olivat huolissaan siitä, että LVM:n valmistelu näyttäisi olevan lainvastaista. He edellyttävätkin, että asiakkaiden kannalta tyydyttävään ratkaisuun päästään mahdollisimman pian.

Yhteinen näkemys neuvottelussa oli, että ratkaisu asiaan on löydettävä pian. Lakkaavien junavuorojen korvaaminen linja-autoilla voi olla vain väliaikainen ratkaisu, koska rata ja tie kulkevat eri käytävissä ja matka-ajat kasvaisivat paikoin kohtuuttomiksi. Selvitettäviä vaihtoehtoja voisivat olla esim. kuntien osallistuminen  junaliikenteen kustannuksiin ja että Hanko-Raasepori junaliikenteestä siirrettäisiin rahaa Lahti-Riihimäki liikenteeseen.

Kukin neuvottelun osapuolista pyrkii osaltaan löytämään ratkaisuvaihtoehtoja. Liikenne- ja viestintäministeriö junaliikenteen toimivaltaisena viranomaisena kutsuu ryhmän uudelleen koolle ratkaisun löytämiseksi, VR Laskee suuntaa antavat kustannukset lisäkaluston ja -vuorojen hankkimisesta ja kunnissa arvioidaan mahdollisuudet osallistua junaliikenteen kustannuksiin.

Esitys liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille ja VR-Yhtymä Oy:lle:
Kuntien kannanotto Lahti – Riihimäki junavuoroista 16022016

Lisätietoja

Tapio Ojanen
erityisasiantuntija, puh. 044 371 9459
tapio.ojanen(a)paijat-hame.fi

http://www.paijat-hame.fi