Maakunnat yhteistyöhön poikittaisliikenteen kehittämiseksi – raideliikenne kärkenä

Maija Väkeväinen - 06.03.2018

Tuleeko Suomesta kansainvälisten raidekuljetusten keskittymä? Ratkaiseeko poikittainen raideliikenne kaupunkiseutujen osaamispulan? Maakunnat kokoontuivat maanantaina visioimaan Suomen poikittaisliikenteen tulevaisuutta ”Rata ratkaisee – teitä tarvitaan” -seminaariin Lahteen.

Seminaarissa lähdettiin liikkeelle isosta kansainvälisestä kehityskuvasta. Kansanedustaja Ville Skinnari esitti tilaisuuden avauspuheenvuorossaan tavoitteen Eurooppalaisen liikenneverkon laajentamisesta koko Suomeen. Hän piti myös tärkeänä ottaa käyttöön uusia rahoitusmalleja poikittaisliikenteen kehittämiseen.

Suomessa on pitkään on puhuttu maamme keskeisestä asemasta lentoliikenteessä. Nyt maakunnat povaavat Suomesta myös raideliikenteen merkittävää hubia eli liikennevirtojen keskittymää. Ajatus on, että Aasian ja Länsi-Euroopan välisten ratatiekuljetusten ei kannata aina kiertää ruuhkaisen Itä- ja Keski-Euroopan läpi.

Sen sijaan idän kuljetuksia voidaan ohjata Kazakstanin ja Venäjän kautta Suomeen, josta ne voidaan siirtää meriteitse muualle Eurooppaan. Tämä kehitys käynnistyi jo viime syksynä, jolloin alkoivat Kiinan Xi’anin ja Kouvolan väliset säännölliset rautatiekuljetukset. ”Tämä raideyhteys tarjoaa nopeamman vaihtoehdon merikonttiliikenteelle. Hanke on merkittävä koko Suomen ja myös muiden Pohjoismaiden kannalta.”, toteaa Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Viiden maakunnan visiossa puhutaan merkittävistä hyödyistä, joita Suomi voi saada poikittaisliikennettä kehittämällä. Yksi vision nostoista koskee työssäkäyntialueiden laajentamista. ”Kaupunkiseutujen elinkeinoelämän kehittämisen yksi merkittävimmistä haasteista on osaavan työvoiman riittävyys.”, muistuttaa Jussi Eerikäinen Hämeen Kauppakamarista.

Visiossa poikittaisella raideliikenteellä yhdistetään kaupunkiseutujen työssäkäyntialueet nykyistä huomattavasti paremmin. Maakuntien visiota esitellyt Päijät-Hämeen liiton erityisasiantuntija Tapio Ojanen nostaa esimerkiksi suoran junayhteyden järjestämisen Kotkasta Tampereelle. ”Tässä voidaan yhdistää viisi kaupunkiseutua hyvin nopeilla junayhteyksillä toisiinsa.”, Ojanen hehkuttaa. Tällä hetkellä valtaosa junayhteyksistä kohdistuu Helsinkiin, jolloin esimerkiksi suorin junayhteys Kouvolasta Tampereelle edellyttää kahta junavaihtoa Lahdessa ja Riihimäellä tai vaihtoehtoisesti kiertämistä Tikkurilan kautta.

Poikittaisliikenteen kehittäminen on tärkeää myös Päijänteen pohjoispuolella. Äänekosken biotuotetehtaan kuljetukset sekä Jyväskylän ja Tampereen välinen työmatkaliikenne käyttävät tällä hetkellä yhtä ja samaa rataa. Palvelutasossa on paljon parannettavaa.

Visiossa ei ole unohdettu tieliikennettäkään vaan todetaan, että kokonaisuus ei toimi ilman hyviä tieyhteyksiä. Hyvien tavoitteiden pohjalta voidaan tunnistaa sellaiset tiehankkeet, jotka yhdessä tuovat isoimmat hyödyt. Tämä tukee myös valtakunnan politiikkaa, jossa on alettu puhua liikennepoliittisia linjauksia toteuttavista hankekoreista.

Maakuntien yhteistyön merkitystä korostettiin monessa puheenvuorossa. Yksikön johtaja Risto Murto liikenne- ja viestintäministeriöstä piti tervetulleena maakuntien yhteisiä näkemyksiä valtakunnan linjauksiin. ”Ikkuna on nyt auki maakunnille. Meillä on liikennepolitiikassa tällä hetkellä erinomainen tilanne. Isoista linjoista ollaan poikkeuksellisen yksimielisiä.”, Murto toteaa. Ministeriö alkaa valmistella valtakunnallista pitkän tähtäimen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jonka laatimiseen tarvitaan myös maakuntien panosta.

Yhteistä poikittaisliikenteen visiota ovat rakentaneet Pirkanmaan, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Etelä-Savon ja Kymenlaakson maakunnat. Rata ratkaisee – teitä tarvitaan seminaari pidettiin maanantaina 5.3.2018 Lahden Sibeliustalolla. Paikalla oli hieman yli 70 kutsuvierasta maakunnista, kaupungeista ja yrityksistä.

Tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Päijät-Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja Juha Rostedt piti seminaaria onnistuneena. ”Esitykset olivat korkeatasoisia ja saadut kommentit jatkoa ajatellen kannustavia. Tämä oli hyvä lähtölaukaus maakuntien yhteistyölle.”, Rostedt toteaa.

Lisätietoja:

Tapio Ojanen, erityisasiantuntija
puh. 044 371 9459 tapio.ojanen(a)paijat-hame.fi

Seminaarin esitykset